Regulamin przewozu środkami lokalnego transportu zbiorowego w Gminie Warta
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
$ 1. 1. Regulamin przewozu środkami lokalnego transportu zbiorowego na terenie Gminy Warta zwany dalej regulaminem, określa:
1) przepisy porządkowe oraz warunki przewozu środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego i nadzorowanego przez organizatora - Gminę Warta przy pomocy jednostki podległej Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Warcie Sp. z o.o. (ZWiK Warta);
2) uprawnienia i obowiązki pasażerów oraz Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Warcie SP. z o.o.
- Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) Organizator – Gmina Warta w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1343 z późniejszymi zmianami).
2) Operator – przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie.
3) ZWiK Warta – zakład pod nazwą Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Warcie SP. z o.o w Warcie będący operatorem i wykonujący w imieniu Gminy Warta zadania w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego;
4) pojazd – środek transportu wykorzystywany w lokalnym transporcie zbiorowym (autobus);
5) przewóz – transport osób, bagażu i zwierząt;
6) pasażer – osoba, która zawarła z operatorem umowę przewozu (zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3);
7) rozkład jazdy – zatwierdzony przez organizatora plan według którego ma się odbywać kursowanie pojazdów, podawany do publicznej wiadomości poprze określenie w minutach częstotliwości kursowania pojazdów albo planowanych godzin odjazdu pojazdu z przystanku komunikacyjnego z tolerancją przyśpieszenia do 1 minuty lub opóźnienia do 3 minut;
8) obsługa pojazdu – kierowca lub inna osoba działająca w imieniu i na rzecz ZWiK Warta.
9) bilet – dokument uprawniający do korzystania przez pasażera z lokalnego transportu zbiorowego na terenie gminy Warta
- Zawarcie umowy przewozu następuje wraz z wejściem pasażera do pojazdu.
$ 2. 1.Do przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu zobowiązani są: organizator, operator, pasażerowie.
- Regulamin udostępnia się:
- w siedzibie operatora i organizatora.
- na stronie internetowej Operatora.
- w każdym pojeździe realizującym przewozy użyteczności publicznej, w widocznym miejscu do publicznego wglądu, w formie wyciągu opracowany przez organizatora z tym zastrzeżeniem, że operator może w autobusie udostępnić także pełną treść Regulaminu.
$ 3. ZWiK Warta odpowiada za zapewnienie możliwie najlepszej jakości usług przewozowych środkami lokalnego transportu zbiorowego, a zwłaszcza za zapewnienie pasażerom:
1) dostępu do rozkładów jazdy, informacji o kursowaniu pojazdów i warunkach przewozu osób, bagażu i zwierząt;
2) bezpiecznych warunkach podróżownia środkami lokalnego transportu zbiorowego;
3) obsługi pojazdami dostosowanymi do potrzeb pasażerów, w tym potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych, matek z dziećmi i innych osób mających trudności w poruszaniu się;
4) należytej obsługi z poszanowaniem godności osobistej pasażera;
5) zgodnego z rozkładem jazdy kursowania pojazdów przy uwzględnieniu warunków drogowych oraz sytuacji losowych;
6) prawa do składania skarg, wniosków i odwołań oraz dochodzenia zadośćuczynienia poniesionych strat w wyniku zaniedbań leżących po stronie operatora.
$ 4. 1. Obsługa pojazdu uprawniona jest do udzielania wskazówek i uwag oraz wydawania poleceń mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów, prawidłowe funkcjonowanie organizowanego przez Gminę Warta oraz egzekwowanie postanowień niniejszego regulaminu.
- Pasażerowie obowiązani są podporządkować się wskazówkom, uwagom oraz poleceniom, o których mowa w ust. 1.
- Operator nie sprawuje i nie zapewnia opieki nad osobami niepełnoletnimi, w tym
podróżującymi samodzielnie. Rodzice lub opiekunowie prawni ponoszą pełną
odpowiedzialność cywilną za działania osób niepełnoletnich. - W przypadku poniesienia przez operatora w związku z przewozem osoby
niepełnoletniej jakichkolwiek dodatkowych kosztów, operator będzie dochodził
zwrotu tych kosztów od rodziców lub opiekunów prawnych osoby niepełnoletniej.
$ 5. Znalazca rzeczy pozostawionej w pojeździe lub na przystanku powinien powiadomić o jej znalezieniu obsługę pojazdu.
Rozdział 2.
Przewóz osób
$ 6. 1. Wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na przystankach po zatrzymaniu się pojazdu. Pierwszeństwo przed wsiadającymi mają wysiadający.
- Zabrania się wsiadania i wysiadania z pojazdu:
1)podczas ruchu pojazdu;
2) przed całkowitym otwarciem drzwi pojazdu;
3) po sygnale oznajmującym zamknięcie drzwi lub odjazd pojazdu.
- Pasażerowie obowiązani są opuścić pojazd na przystanku, który obowiązuje jako ostatni na danej trasie:
1) gdy jest to wyznaczony przystanek dla wysiadających;
2) gdy pojazd zakończył obsługę wyznaczonej trasy;
3) gdy zachodzi konieczność dokonania czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy;
4) na polecenie obsługi pojazdu.
- Wsiadanie do pojazdu na przystankach krańcowych dozwolone jest za zgodą obsługi pojazdu, po zakończeniu czynności ze zmianą kierunku jazdy i po podstawieniu pojazdu na przystanek.
- Obsługa pojazdu jest obowiązana podstawić autobus na przystanek początkowy niezwłocznie po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy.
$ 7. Obsługa pojazdu sygnalizuje zamknięcie drzwi po uprzednim sprawdzeniu , czy wszystkie osoby wysiadające opuściły pojazd, a wsiadające są wewnątrz pojazdu.
$ 8. 1. W przypadkach nadzwyczajnych, takich jak np. zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia lub życia, popełnienie przestępstwa, rażące naruszenie przepisów porządkowych lub inne poważne zakłócenie porządku publicznego, obsługa pojazdu uprawniona jest do zmiany ustalonej trasy w celu skorzystania z pomocy odpowiednich służb, w szczególności Policji, jednostki ratowniczo-gaśniczej, placówki służby zdrowia.
- W przypadkach opisanych w ust.1 obsługa pojazdu jest uprawniona do podjęcia decyzji o zatrzymaniu się i wypuszczeniu pasażerów w miejscu poza wyznaczonymi na trasie przejazdu przystankami z zachowaniem szczególnej ostrożności.
$ 9. 1. W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego oraz na przystankach zabrania się:
1) otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem;
2) używania w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, hamulca bezpieczeństwa, awaryjnego otwierania drzwi, wyjść awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innych urządzeń technicznych;
3) zanieczyszczenia i zaśmiecania lub niszczenia urządzeń i wyposażenia;
4) wychylania się z pojazdu i opierania się o drzwi podczas jazdy;
5) siadania na barierkach, poręczach i uchwytach , na podłodze;
6) spożywania napojów i artykułów żywnościowych, jeżeli może to spowodować zabrudzenie pozostałych pasażerów, zanieczyszczenie pojazdu lub przystanku;
7) przebywania w łyżworolkach lub wrotkach, używania deskorolek, rowerów i innego sprzętu sportowego;
8) gry na instrumentach muzycznych i korzystania z urządzeń nagłaśniających bez zgody ZWiK Warta;
9) wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu podczas jazdy lub postoju;
10) wykonywania czynności niedozwolonych w miejscach publicznych lub mogących narazić inne osoby lub mienie na szkody lub obrażenia;
11) zakłócania w inny sposób spokoju pasażer
Rozdział 3.
Przewóz bagażu i zwierząt
$ 10. 1. Pasażer może przewozić w pojazdach bagaż, jeżeli istnieje możliwość umieszczenia bagażu w pojeździe tak, aby nie utrudniał przejścia i nie narażał na szkodę osób i mienia innych pasażerów , nie zasłaniał widoczności obsłudze pojazdu , nie zagrażał bezpieczeństwu ruchu.
- Zabronione jest umieszczanie bagażu na miejscach do siedzenia.
- W przypadku naruszenia przez pasażera postanowień ust. 1 lub ust. 2, obsługa pojazdu może zażądać opuszczenia pojazdu przez pasażera, wraz z przewożonym bagażem.
$ 11. Zabrania się przewożenia w pojazdach:
1) przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom przez zanieczyszczenie lub uszkodzenie ciała lub ich mienia , albo mogą uszkodzić lub zanieczyścić pojazd (np. ostre narzędzia, przedmioty o ostrych krawędziach , niezabezpieczone pojemniki ze smarami, farbami, chemikaliami itp.);
2) przedmiotów cuchnących, zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych oraz innych materiałów niebezpiecznych;
3) przedmiotów, których przewóz środkami transportu publicznego jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów.
$ 12. 1. Dopuszcza się przewożenie w pojazdach:
1) małych zwierząt domowych, jeżeli nie są uciążliwe dla pasażerów i są umieszczone w odpowiednim dla zwierzęcia koszu, skrzynce, klatce itp., zapewniającym bezpieczeństwo pasażerów i zwierząt;
2) psów asystujących, o których mowa w Ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych pod warunkiem, że mają założoną uprząż.
- Pasażer przewożący psy asystujące obowiązany jest posiadać przy sobie ważny dokument poświadczający aktualność ustawowo wymaganych szczepień weterynaryjnych oraz certyfikat potwierdzający status psa asystującego.
$ 13. Na żądanie obsługi pojazdu pasażer jest obowiązany:
1) umieścić przewożony bagaż tak, aby nie utrudniać innym osobom korzystania z pojazdu;
2) opuścić pojazd wraz z przewożonym bagażem, jeżeli obejmuje on przedmioty określone w &12 regulaminu;
3) okazać dokument, o którym mowa w &13 ust.2.
$ 14. 1. Pasażer zobowiązany jest do zapewnienia nadzoru nad przewożonym bagażem oraz do podjęcia wszelkich czynności niezbędnych dla zapobieżania możliwości powstania szkód spowodowanych przez przewożone przedmioty.
- Za bagaż, który pasażer przewozi, ZWiK Warta ponosi odpowiedzialność w przypadku, gdy szkoda powstanie z jego winy.
Rozdział 4.
Zasady pobierania opłat ora kontrola biletów
15. 1. W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego prowadzona jest sprzedaż biletów jednorazowych przez obsługę pojazdów.
- Obsługa pojazdu może prowadzić sprzedaż biletów wyłącznie podczas postojów na przystankach.
- W przypadku konieczności zakupu biletu w pojeździe pasażer obowiązany jest udać się w pierwszej kolejności do obsługi pojazdu celem zakupu biletu.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 wskazane jest uiszczenie opłaty za bilet kwotą odliczoną.
$ 16. 1. O ważności biletu w formie papierowej stanowi zapis magnetyczny lub nadruk w przypadku biletów jednorazowych pojazdowych.
- Pasażer nie może odstępować lub oddawać innej osobie skasowanego biletu jednorazowego.
- Nieważny jest bilet jednorazowy użyty przez inną osobę korzystającą z przewozu na podstawie tego biletu.
- Nieważny jest bilet zniszczony lub uszkodzony w stopniu uniemożliwiającym odczytanie zapisu elektronicznego, numeru biletu, danych nadrukowanych na bilecie pojazdowym lub danych osobowych w przypadku biletu imiennego.
- Nieważny jest bilet imienny , na którym po naniesieniu zewnętrznych cech biletu imiennego, zostały one w jakikolwiek sposób poprawione, zmienione lub usunięte.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 4 i 5. Pasażer jest obowiązany do niezwłocznej wymiany nośnika biletów imiennych z możliwością przekodowania niewykorzystanej części biletu. Wymiana nośnika, po wystawieniu opłaty dodatkowej, nie powoduje anulowania wezwania do zapłaty.
- W przypadku zmiany danych osobowych właściciela biletu pasażer jest obowiązany do niezwłocznej wymiany nośnika biletów imiennych z możliwością przekodowania niewykorzystanej części biletu.
$ 17. 1. Do przeprowadzenia kontroli dokumentów przewozów w pojazdach komunikacji miejskiej uprawnione są osoby upoważnione przez Prezes ZWiK Warta.
- Osoby uprawnione do kontroli biletów, o których mowa w ust. 1, zobowiązane są posiadać stosowne upoważnienie i dokument tożsamości.
$ 18. 1. Podczas przejazdu pojazdem pasażer jest obowiązany posiadać ważny bilet lub dokument uprawniający do bezpłatnych przejazdów i na każde żądanie kontrolera biletów przedstawić go do kontroli w sposób umożliwiający weryfikację jego ważności.
- Pasażer jest obowiązany bez dodatkowego wezwania okazać kontrolerowi biletów dokumenty uprawniające do przejazdu ulgowego.
$ 19. 1. W razie spowodowania zatrzymania lub zmiany trasy pojazdu bez uzasadnionej przyczyny, obsługa pojazdu lub inna upoważniona przez Prezesa ZWiK Warta osoba wzywa sprawcę do uiszczenia opłaty dodatkowej.
- Uiszczenie opłaty dodatkowej, o której mowa w ust. 1, nie zwalnia sprawcy zatrzymania lub zmiany trasy pojazdu od odpowiedzialności za pokrycie rzeczywistej szkody w wysokości przewyższającej nałożoną opłatę.
Rozdział 5.
Monitoring wizyjny
- 20. 1. W każdym pojeździe wykonującym przewóz środkami lokalnego transportu zbiorowego w Gminie Warta jest zamontowana kamera celem prowadzenia monitoringu wizyjnego.
- Celem monitoringu jest:
a) ograniczanie dostępu osób nieuprawnionych, niepożądanych,
b) zabezpieczenie mienia, w tym zapobiegania kradzieżom i dewastacjom,
c) zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów
d) ograniczenie czynów chuligańskich oraz innych zachowań, niepożądanych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu osób korzystających z komunikacji;
f) wyjaśnianie sytuacji konfliktowych, skarg, reklamacji;
- System monitoringu wizyjnego składa się z kamery (stanowiącej również rejestrator) rozmieszczonej na przedniej szybie skierowanej do przodu na kierowcę i część pasażerów oraz wsiadających i wysiadających, rejestrującej obraz i dźwięk o rozdzielczości umożliwiającej identyfikację osób oraz odpowiedniego oprogramowania.
- Odpowiedzialnym za obsługę oraz prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu jest administrator danych.
- Administratorem systemu monitoringu oraz administratorem danych osobowych jest ZWiK w Warcie Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 9, 98-290 Warta.
- Dane będą przetwarzane zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 119, str. 1) oraz przepisom krajowym dotyczącym ochrony danych osobowych.
- Osoba, której dane dotyczą, ma prawo do dostępu do ich treści i poprawiania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, złożenie sprzeciwu, po spełnieniu przesłanek, o których mowa w przepisach art. 15-21 RODO.
- W przypadku naruszenia, podejrzenie naruszenia Pana/Pani danych osobowych przysługuje Panu/Pani prawo złożenia skargi do Prezesa RODO.
- 1. Dane będą udostępniane jedynie uprawnionym podmiotom, w okolicznościach przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach.
- 2. Zapis obrazu może być udostępniony za zgodą administratora tylko właściwym organom (m.in. Policji, Prokuraturze, Sądom) w zakresie realizowania przez nie ustawowych zadań.
- 3. Nagrania są udostępniane na nośniku elektronicznym i przekazywane za pokwitowaniem.
- Dane osobowe przetwarzane w ramach monitoringu przechowywane będą przez okres 30 dni. Po tym okresie będą nadpisywane.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
$ 21. 1. Wnioski, skargi oraz odwołania w sprawach związanych z przewozem osób, bagażu i zwierząt należy składać na adres operatora realizującego przewozy na liniach komunikacyjnych lokalnego publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy Warta
- Skargi i reklamacje należy składać w formie pisemnej na adres operatora lub osobiście w jego siedzibie w godzinach 7:00 –15:00.
Skargi i reklamacje wniesione anonimowo nie będą rozpatrywane. Skargi i reklamacje rozpatruje operator w terminie 14 dni od dnia jej wpływu.
- Adresy, o których mowa w ust. 1, winny być umieszczone na rozkładach jazdy lub podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, w szczególności w pojazdach oraz punktach sprzedaży biletów
- Określa się następujące dane teleadresowe celem realizacji uprawnień wynikających z ust 1-3: ZWiK w Warcie Sp. z o.o. ul. Kościuszki 9, 98-290 Warta
$ 22. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego, ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z2020 r. poz8), ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1944), ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 426).